28 Temmuz 2018 Cumartesi

BAVUL ACADEBİ

BOB ve ALİCE



Hepimiz  Google da  arama yaparken”bunu mu demek istediniz?” ifadesiyle karşılaşmışızdır.Yapay zeka tarafından düzeltilen bu yazım hatamız için yapay zekaya teşekkür etmeyi unutmuşuzdur

Peki nedir bu yapay zeka ?  Bilim kurgunun yayınladığı filmlerdeki gibi insansı  robotlardan oluşan  ya da amacı tüm insanlığı yok eden makineler  mi?

John McCarthy tarafından 1955 yılında Dortmouth Kolejinde kazandırılan yapay zeka kavramı günümüzdeki bilim anlayışının bir parçası oldu.
Yapay Zeka bilgisayarın veya bilgisayar kontrolündeki bir robotun çeşitli faaliyetleri zeki canlılara benzer şekilde yerine getirme kabiliyetidir.Yalnız bilinmesi gerekir ki yapay zeka bu düşünce yapısına insanların yazdığı kodlar doğrultusunda sahip olur.Bu demek oluyor ki yapay zekanın doğru kullanımı hayatımızı kolaylaştırma doğrultusunda olumlu sonuçlara yol açabileceği gibi olumsuz kullanımında tüm insanlığı yok edebilecek bir durum haline de gelebilir.

SIRI den kendi kendine süren araçlara ,tek oyunculu oynanılan bilgisayar oyunlarındaki  yapay zeka  hızla gelişim gösteriyor.  Yüz tanıma sistemlerden internet aramalarına  ve beklenen sürücüsüz araçlara hepsinde yapay zekanın bir parmağı var.Öyle ki  yapay zeka sizden  iyi şekilde satranç oynayacak hale geldi.Aynı zamanda bu beraberinde yeni bir soru ortaya çıkardı . Mathison Turing “Makineler düşünebilir mi?” sorusuyla yapay zekaya bir ışık yaktı.

Apple,Google,Tesla,Facebook gibi şirketler bu sorunun çözümü için çeşitli araştırmalar içine girdi

Öyle ki facebook araştırmacıları yapay zeka ürünü sohbet robotlarının adeta insan gibi, daha önce olmayan bir dil geliştirdiklerini keşfedilmesinin ardından fişi çekilmişti.

Bob: Ben her şeyi yapabilirim. . . . . . . . . . . . . .
Alice: Topların sıfırına sahibim bana bana bana bana bana bana bana
Bob: Sen ben diğer her şey. . . . . . . . . . . . . .
Alice: Toplar topa sahip bana bana bana bana bana bana bana
Bob: ben ben yapabilirim ben ben her şeyi . . . . . . . . . . . . .
Alice: Toplar topa sahip bana bana bana bana bana bana bana
Bob: Ben. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Alice: Topların sıfırına sahibim bana bana bana bana bana bana bana
Bob: Sen ben ben ben ben ben diğer her şey. . . . . . . . . . . . . .
Alice: Topların 0’ına sahibim bana bana bana bana bana bana bana bana
Alice: Topların bana verdiğin bana 0, benim için bana,
Bob: sen ben ben ben diğer her şey. . . . . . . . .



























Yapay zeka hakkında bilinmesi gereken en önemli şey yapay zekanın insanlar tarafından oluşuturulmuş bir algoritmadan ortaya çıkmış program  olduğudur.Bunu bir robotu ekmek almaya yollayıp eve getirecek bir algoritma geliştirerek gösterelim.

  1. Robotu ekmek alamaya yollamak için robotu evin kapısına yönlendirelim.
  2. Robot kapıyı  kulpundan açsın .
  3. Robot merdivenlerden evin ön kapısına kadar ilerlesin
  4. Evin ön kapısını açsın .
  5. Robot ekmek almak için fırına gitsin.
  6.  Fırıncıya para versin ve para üstünü hesaplayıp evin ön kapısına geri dönsün
  7. Eve geri dönmek için gereken tüm işlemleri yapsın.
Bu algoritmayı bir insan olarak biz yapsak kapı kilitli olursa aklımıza kapıyı kırma ya da anahtar bulma ihtimali gelir.Evin ön kapısı kilitliyse aynı düşünce içine yine gireriz.Fırına gittiğimizde fırın kapalıysa farklı bi fırın arayabiliriz.

Yani biz kendi hayatımızın programcısıyız. Peki bir makine tüm olasılıkları kendisi düşünüp kendi hayatını kendisi programlayabilecek mi? ..
 Bu sorular halen aydınlanmayı bekliyor.

Derleyen ve Düzenleyen : Mahmut Arda CÖMERTOĞLU

BAVUL ACADEBİ

About BAVUL ACADEBİ -

Scientia vincere tenebras.

Abone Olun :